verhalen hebben creatiekracht

Je bent de STORYTELLER van je eigen leven. Met verhalen CREËR je zin en betekenis.
Dus… welk verhaal vertel je? Is dat een inspirerend verhaal? Maakt het je VITAAL?
Welke DROOM wil jij realiseren? Als het verhaal je niet in je KRACHT zet, herschrijf dan je script.
Als je het gevoel hebt dat je bent verdwaald, vertel een nieuw verhaal en zoek JE WARE PAD weer op.
Als je je belemmerd voelt, kijkt dan welke DRAAK jij moet verslaan om dichter bij je bestemming te komen.
Laat je LICHT schijnen op alle verhalen die je met je meedraagt. Je bent een VAT VOL VERHALEN
Al die verhalen maken deel uit van de verhalen van alle andere mensen. Zo zijn we VERBONDEN.
Verhalen hebben CREATIEKRACHT. Wensen en dromen zijn voorbodes van dat wat je kunt realiseren.
Beschrijf je toekomstdroom in geuren en kleuren en word zo de HELD in je eigen verhaal.

(c) MB juli 2017

 

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

Op zoek naar de oerscène

‘Toen de eerste mensen verhalen begonnen te maken en aan elkaar te vertellen, kwam er een einde aan de chaos.’
– Imme Dros, Griekse mythen


Wat zijn jouw drijfveren? Wil je weten wat jouw levensthema is? Heb je zin om jouw unieke levensverhaal te onderzoeken en er achter te komen wat de rode draad is in leven en werk? Ga dan met mij mee op onderzoek naar de oerscène in jouw levensverhaal.

In mijn nieuwe boek Het verhaal van je leven onderzoek ik hoe het verhaal van je leven tot stand komt en hoe je het eventueel kunt bijstellen, mocht het je belemmeren in je ontwikkeling. Het verhaal van je leven wordt voor een groot deel bepaald wordt door het verhaal wat je er zelf over vertelt. Maar wat vertel je er eigenlijk over? Wat zijn bepalende factoren? In mijn onderzoek stuitte ik op de zogenaamde ‘oerscène’.

Meer lezen

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

Lekker in je vel

Lekker in een T-shirtje in de zon. Het schrale winterhuidje dat maandenlang weggestopt is onder dikke lagen kleding, mag zich weer blootstellen aan zonlicht en buitenlucht en bloeit er van op.
Ons vel, het vleselijk omhulsel van bijna twee vierkante meter, is een supergevoelig orgaan. Het beschermt ons, communiceert met de binnenwereld en de buitenwereld, heeft een direct lijntje met onze organen en toont zich in vele gedaanten: blozend, rimpelig, droog, dor, stralend, vochtig, beschadigd, wit, rood, bruin, pukkelig of naakt.
De huid is als een verhalenboek met tal van stories over leeftijdsfases, tekorten, stress, disbalans, organen, over vreugde, verdriet, zorgen, pijn en verwondingen en verlangen.

Meer lezen

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

Storify your CV

Verrijk de wereld met jouw oogst.
Maak van je cv een betekenisvol verhaal

16 juni 2017

Een standaard CV is misschien informatief en feitelijk maar vertelt nog niet zoveel. Meestal betreft het een opsomming van feiten die op zich nog niet zoveel betekenen.
Terwijl in jouw levensverhaal al tal van aanwijzingen zitten die richtingbepalend zijn en onthullen wat jij hier op deze aardbol te doen hebt.
Hoe kun je van jouw levensgeschiedenis een onderscheidend en inspirerend verhaal maken waarmee je duidelijk maakt wat jouw talenten, voorkeuren en ambities zijn? Hoe verrijk jij de wereld met jouw oogst?

Lees meer

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

Storytelling in 12 stappen nu 10de druk

Storytelling in 12 stappen is gebaseerd op De Reis van de Held, zoals beschreven door Joseph Campbell en The Writer’s Journey van Christopher Vogler.

Een must read voor schrijvers en vertellers… NU 10de druk!

Voor schrijvers en verhalenvertellers vormt deze mythische verhaalstructuur een onuitputtelijke inspiratiebron.

In deze praktische schrijfgids behandelt scenarioschrijver en schrijfdocent Mieke Bouma dit verhaalmodel stap voor stap. Storytelling in 12 stappen biedt schrijvers en verhalenvertellers richtlijnen voor het construeren van sterke plots en het creëren van universele en levensechte karakters. Oefeningen en praktische opdrachten helpen bij het oplossen van schrijfproblemen, zorgen voor inspiratie en prikkelen de verbeelding.Met een voorwoord van Manfred van Doorn
Bestel het boek…
Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

De lege stoel- een oude verteltraditie

Verhalen vangen, het heilige werk

Sinds kort heb ik een nieuw ritueel. Als ik een verhalenkring leid of een workshop storytelling verzorg, zet ik aan het begin een lege stoel in de kring klaar. Dat heb ik geleerd van Clarissa Pinkola Estes, die in haar boek De ontembare Vrouw refereert aan oude verhaaltradities, de Cantadores. De lege stoel werd neergezet voor een denkbeeldige gast en bood ruimte aan de behoeften van alle aanwezigen. De stoel als groepsziel.

Meer lezen

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

Op zoek naar het goud – storytelling in 6 weken

6 woensdagmiddagen van 13.30 uur tot ca 16.30 uur.

4, 11 oktober en 1, 8, 15 en 22 november.

 

 

12 stappen

Heb jij een half af manuscript, een goed verhaal-idee wat je graag zou willen uitwerken, aarzel je om jouw boekvoorstel in te dienen bij een uitgever? Wil je weten hoe je spanning aanbrengt in je verhaal? Of hoe je karakters opbouwt? Kortom… wil je eindelijk verder komen met je schrijfproject?

Leer gebruik te maken van de 12 stappen van storytelling! De reis van de held is de reis van de schrijver (en van zijn personages!)

Lees meer en meld je aan…

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

‘De Uitnodiging’ van Oriah Mountain Dreamer

oriah-mtn-dreamer

Het is al weer jaren geleden dat ik deze tekst tegenkwam. Ik dacht dat het van een Indianen Chief was. Maar het bleek de tekst van een Amerikaanse vrouwelijke auteur te zijn. Dit is wat ‘Follow your Bliss’ inhoudt, de gevleugelde uitspraak van Joseph Campbell.

De Uitnodiging

Het interesseert me niet wat je doet voor de kost. Ik wil weten waar je naar verlangt en of je durft te dromen dat het verlangen van je hart vervuld wordt.

Het interesseert me niet hoe oud je bent.Ik wil weten of je het risico durft te nemen jezelf voor gek te zetten voor liefde, voor je dromen, voor het avontuur van in leven zijn.

Het interesseert me niet welke planeten er om je maan heen staan.Ik wil weten of je de essentie van je eigen verdriet hebt aangeraakt, of open bent gegaan door de teleurstellingen van het leven, of dat je ineengeschrompeld en gesloten bent geraakt uit angst voor meer pijn.

Meer lezen

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

Neem het niet zo letterlijk!

De symbolische kracht van verhalen

Dat Jezus na drie dagen uit zijn graf zou zijn opgestaan, was heus niet echt gebeurd, leek mij als jong meisje. Net zo min had de wolf Roodkapje werkelijk opgegeten of stond er midden in het bos een huisje, gemaakt van snoep en koek. Ik nam het allemaal niet letterlijk, maar vatte de verhalen symbolisch op.

4427030_large1-600x400

Meer lezen

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

Storywriting

Verhalend schrijven voor interne en externe communicatie branding, marketing, sales

 

Nieuwe cursus 9, 16 en 23 november 2016

storywriting

Een goed verhaal vormt de basis van effectieve menselijke communicatie, beïnvloeding, overtuiging en leiderschap. Of het nu om een simpel gesprek gaat, een serie blogs, interne communicatie of om een grootschalige marketingcampagne. Of het nu om PR gaat of om een bedrijfsfilm of om het overbrengen van slecht nieuws…
De kern is: als je iets wilt vertellen moet je een goed verhaal hebben en dat werkt beter dan een opsomming van feiten, holle frasen of populaire slogans.

Meer lezen

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

Narratief interview …Hoe word je de held in je eigen verhaal?

De held in je eigen verhaalDe held in je eigen verhaal gaat het over de zoektocht naar het verhaal van onze identiteit: wie zijn we en waar zijn we naar toe op weg? Ons zelfbewustzijn wordt voor een grot deel bepaald door het verhaal wat we erover vertellen. Zo componeren we ons eigen levensverhaal. We zijn de auteur, regisseur en hoofdrolspeler in ons eigen unieke script. We stellen het verhaal soms bij, schrijven er nieuwe karakters in, halen er anderen uit, creëren nieuwe uitdagingen en conflicten. We veranderen van richting, verhuizen, nemen ontslag, stoppen met een studie of relatie en beginnen aan iets nieuws. En daar vertellen we dan een verhaal over…Ook als ons leven saai of voorspelbaar is of als zich een crisis voordoet, vertellen we er een verhaal over en geven er betekenis aan. Zo zijn we de optelsom van de verhalen die onszelf toe-eigenen, die we over onszelf, ons leven en werk vertellen, inclusief het pakket aan aannames en overtuigingen over hoe het leven werkt.
Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

De werkelijkheid is slechts een verhaal

Mythisch thema in de film Room

room_movie

Een paar weken geleden zag ik de Canadees-Ierse film ‘Room’ waarin het aangrijpende verhaal wordt verteld van een vijfjarig jongetje – Jack – dat zijn beeld over de werkelijkheid moet bijstellen als hij uit de beklemmende ruimte, waar hij al sinds zijn geboorte met zijn moeder gevangen zit, weet te ontsnappen. Een ogenschijnlijk simpel verhaal, maar met mythische proporties; een film die nog weken nazinderde.

Meer lezen

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

Festina lente

DALI-CLOCKS-MELTINGIk verbleef een maand op een zonnig eiland, voorbij de klokkentijd. De zon scheen, de golven likten de rotsen of spatten er schuimend op stuk. De vulkaan nodigde uit tot een vrolijke dans en iedere ochtend rekte de tijd zich gapend uit om de dag ’s avonds als bij toverslag te laten verdwijnen. Het was de engel Kairos die uitnodigde tot mijmeren, slapen en spelen.
Het heilige moeten bedaarde, gedachten kregen ruimte, ontsnapten aan hun keurslijf en maakten magisch-realistische sprongetjes.

Meer lezen

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

Zijn of niet zijn… Luisteren naar Horatio

To be or not to be
_45241639_45241619
Wat is beter…? De kwelling van het woedend lot verdragen of liever sterven… slapen? Hamlet speelt met de gedachte uit het leven te stappen. Eén dolkstoot en daarmee van alles af zijn. Ja, dat lijkt hem wel wat. Niet alleen is het leven en dat wat het van hem vraagt, een zware last, dat wat daarna komt is ook onzeker en vervult hem met angst omdat hij het niet kent. Hamlet voelt zich een lafaard omdat hij niet kan kiezen.

Meer lezen

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

Hoe creëer je een mythe?

12 archetypes en hun basisplots

Hoe creëer je een mythe of legende van jezelf, je bedrijf of je product? Het antwoord ligt voor de hand: je creëert een mythe als je een sterk, vitaal en ‘echt’ verhaal hebt. Een hartstochtelijk verhaal dat raakt, een verhaal waarmee je duidelijk maakt welke unieke bijdrage je te bieden hebt aan een wereld in voortdurende beweging. 
Een ‘echt’ verhaal is niet een kwestie van slimme marketing of een handige storytelling-truc, maar vraagt een wezenlijk andere benadering. Het begint met zelfonderzoek. Wie ben ik? Wat drijft mij? Wat motiveert mij ten diepste? En dat betreft een archetypisch onderzoek naar diepere drijfveren en naar de mechanismes die je gedrag sturen.

Meer lezen

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+

Waanzin in verhalen

Het thema van de boekenweek dit jaar is ‘waanzin’. Een dankbaar onderwerp als het gaat om het vertellen van verhalen. In bijna alle goed vertelde verhalen zit wel een vorm van waanzin. Dat kan variëren van een beetje verwardheid tot krankzinnigheid. En alles wat daar tussen ligt. We vinden voorbeelden van komische onzinnigheid, narrige grappen, chaotische verwikkelingen, vervreemding, leugens, intriges, onwaarheden, vormen van razernij, jaloezie en woede, dronkenschap, psychische rusteloosheid, illusies, obsessies, wanen, gekte en alle variaties van dien.

Meer lezen

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+