Op zoek naar het goud

Op zoek naar het goud, storytelling in 3 weken om je creativiteit te herontdekken en werk te maken van je schrijfplan.

Schrijf je in…

6 woensdagmiddagen 4 en 11 oktober en 1, 8, 15 en 22 november 2017. Van 13.30 uur tot 16.30 uur.

Het programma is gebaseerd op het boek Storytelling in 12 stappen – op reis met de held. De 12 stappen worden in 6 weken behandeld en vormen inspiratiebron voor je schrijfproces.

Storytelling in 12 stappenHeb jij een half af manuscript, een goed verhaal-idee wat je graag zou willen uitwerken, aarzel je om jouw boekvoorstel in te dienen bij een uitgever? Wil je weten hoe je spanning aanbrengt in je verhaal? Of hoe je karakters opbouwt? Kortom… wil je eindelijk verder komen met je schrijfproject?

Deze cursus biedt een interactieve en creatieve aanpak die erop gericht is handen en voeten te geven aan ideeën die liggen te sluimeren of verhalen die moeten worden verteld.

Iedere week worden vier stappen uit de reis behandeld en geplaatst in de context van het avontuur dat niet alleen jouw held of heldin maar ook jij als auteur moet aangaan. Dat betekent soms weerstanden overwinnen, andere keren lef tonen, of je kwetsbaar opstellen. Om uiteindelijk ervan overtuigd te raken dat jij de wereld kunt verrijken met jouw oogst (jouw verhaal, jouw roman, jouw filmscenario).

Plezier en inspiratie

Filmfragmenten, schrijfoefeningen en voorleesmomenten zorgen voor onvergetelijke en inspirerende bijeenkomsten. Iedere week is er ook een huiswerkopdracht.
De cursus zorgt gegarandeerd voor het hervinden van het plezier in het schrijven, het ontmantelen van je innerlijke criticus en het opruimen van belemmerende overtuigingen als het gaat om je eigen schrijfproces (ik kan het niet, het is al geschreven, ik heb geen tijd, ik vind nooit publiek)

Schrijven is goed voor de ziel en het brengt de binnen- en de buitenwereld op een lijn.

‘Storytelling in 12 stappen – Op reis met de held’ is gebaseerd op de Writers Journey van Christopher Vogler en die baseerde zijn model op het inspirerende oeuvre van Joseph Campbell, de ‘Grandfather’ van de Storytelling.
Mieke Bouma schreef voor de Nederlandse markt een eigen versie en het boek is inmiddels een bekende gids voor beginnende en gevorderde schrijvers, regisseurs, producenten.

Uniek en toch universeel

Ieder verhaal, mits goed verteld, is een variatie op een eeuwig terugkerend thema. Vaak betreft het een hoofdpersoon die ergens naar verlangt en in dat verlangen wordt gedwarsboomd. De zoektocht naar vervulling, liefde en de moeilijkheden die daarvoor overwonnen moeten worden herkent ieder mens. Maar in elk verhaal krijgt het een unieke vorm. Els verhaal heeft daarom behalve unieke kenmerken ook herkenbare en universele aspecten.
Het uitwisselen in de schrijfgroep zorgt voor herkenning, creativiteit en veel gouden ideeën.

Storytelling in 12 stappen

Het praktische boek Storytelling in 12 stappen hielp al vele beginnende en gevorderde schrijvers bij het vertellen en schrijven van verhalen. Het bevrijdt creativiteit en ideeën, het verschaft inzichten. Het genereert lef, doorzettingsvermogen en bovendien helpt het boek schrijvers hun verhaal handen en voeten geven en hun verhaal eindelijk eens af te maken.

In 3 weken word niet alleen je verhaal bevrijd, maar maak je ook een persoonlijke reis als schrijver/maker.
Wat is je droom? Wat heb je te vertellen? Waar ben je naar toe op weg? Waar zit je angst en je weerstand? Hoe kun je je innerlijke draken bestrijden of moet je ze juist berijden?

Al schrijvend ontdek je het goud en bevrijd je je creativiteit.

Investering

Particulieren: € 475,00 incl. 21 % BTW
ZZP’ers en organisaties: € 475,00 excl. 21 % BTW
Vroegboekkorting: aanmelden voor 1 februari: 15% korting

Plaats

Spaarndammerdijk 17- huis, Amsterdam.

12 stappen

12 stappen

PROGRAMMA OPBOUW

Week 1
* De proloog – het exposé
Waar broed je op? Welke verhaal moet worden verteld? Wat als alles lukt? Wie is je hoofdpersonage? Wat mist hij/zij? Dromen, verlanglijstjes. Beginnen met het einde voor ogen.

* De oproep tot avontuur
Wat is het motorisch moment? Welke oproep zet jouw personage in beweging? Welk dilemma maakt het spannend? Waar word je zelf enthousiast van?
* Weerstand en weigering
Meters maken, je angst en weerstand herkennen, omgaan met je innerlijke criticus. Welke angsten weerhouden je held ‘ja’ te zeggen tegen het avontuur?

* De Mentor
Schrijfoefeningen, spelen met genres en perspectieven, hulp vragen en hulp geven, omgaan met feed back. Wat heeft jouw held nodig aan wijsheid, vaardigheden of bekrachtiging?

Week 2
* Selectiedrempel
Grenzen overschrijden, moed verzamelen, je veiligheid achter je laten en je kwetsbaar opstellen. Voorlezen. Sprong in het diepe. Wat moet jouw held nu aantonen of bewijzen voor hij verder kan?

* De nieuwe wereld
Omgaan met applaus en waardering. Je zelfbeeld oppeppen. Hoe zorg je ervoor dat jouw held in de illusie gaat geloven dat hij er al is?

*Inwijding/spiegelen
Geloof je erin? Details, leren luisteren, elkaar spiegelen, wat zie je over het hoofd? Ben je echt gecommitteerd? Hoe maak je spanning in je verhaal door je held op te zadelen met een blinde vlek. Wie spiegelt hem?

*Omslag/crisis
Je grootst angst, als je het initiatief verliest. Waar je struikelt ligt je schat. Hoe zorg je voor de meest onverwachte ommekeer in je verhaal die de oplossing in zich draagt?

Week 3
*Dolk
Kill your darlings. Scherp zijn, zelfanalyse, verraden of verraden worden. Impopulair durven zijn, de confrontatie aangaan. Waar moet gesneden worden?

*Terug naar het licht
Deadlines. Versnellen en accelereren. Je bent er bijna, nu even doorpakken. Waar ging het ook al weer om? Helpen je held te herinneren waar het hele avontuur om te doen was.

*Dood en wederopstanding.
Finale test. Houd je nu echt vol en geloof je erin? Gaat jouw held nu staan voor zijn principes? Of legt hij het loodje? Is het een tragedie, een drama of een komedie?

*Elixer
De wereld verrijken met jouw oogst. Waar kun je dankbaar voor zijn en kun je de sleutel tot succes, vervulling, liefde vinden. Waarmee verrijkt jouw held de wereld?

Meld je aan…

Delen klik hierShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pagePin on PinterestEmail this to someoneShare on Google+